12 лютого парламентський Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики вирішив відправити на доопрацювання законопроєкт #2684. Зміни передбачали надання права дітям з 14 років самостійно укладати та виконувати правочини, що пов’язані із наданням послуг з медичного обслуговування.
Крім цього, проєкт пропонує на рівні закону визначити поняття “дитина підліткового віку (підліток)”, знизивши цей віковий поріг до 10 років. При цьому з пропонованих змін до кінця не розуміло, як ця новація позначиться на правах батьків піклуватися про здоров’я власних дітей і надавати згоду на медичне втручання щодо їхніх дітей.
Однак це рішення Комітету не означає відмову від цієї законодавчої ініціативи. За пропозицією підкомітету у справах сім’ї та дітей Комітет вирішив створити робочу групу з метою вивчення цього питання та доопрацювання законопроєкту.
Хотів би надихнути вас на цю роботу, бо це питання у нас не врегульовано, тому не треба його відкладати у довгу шухляду, – заявив Голова Комітету Олександр Ткаченко, звертаючись до інших парламентарів.
Моя думка щодо законопроєкту #2684 така: правка до статті 32 Цивільного кодексу України надто всеосяжна, не конкретизована. Якщо є бажання дозволити дітям 14+ укладати угоди з сімейним лікарем – то треба прямо про це написати, а не дозволяти самостійно укладати угоди на будь-які медичні послуги.
Бо тоді є ризик, що діти підуть робити собі будь-які операції, а батьки не будуть навіть у курсі того, що відбувається зі здоров’ям їхніх дітей. Однак у подальшому саме батьки надалі будуть утримувати і оплачувати лікування цих дітей, якщо їхні самостійні експерименти в сфері отримання медичних послуг призведуть до лихих наслідків. Адже положення статті 150 Сімейного кодексу України покладають саме на батьків обов’язок “піклуватися про здоров’я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток”.
Аналог ObamaCare в Україні?
Згідно із Законом «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» повинна існувати Програма медичних гарантій. У ній визначаються послуги і ліки, які можна отримати за державний рахунок. У разі прийняття законопроєкту #2684 ця правка дасть можливість дітям 14+ самостійно укладати договір і мати доступ до цих безкоштовних послуг.
Однак проблема полягає відсутності чіткого визначення того, що таке “послуга з медичного обслуговування” (медична послуга). І чи це стосується лише державних послуг або також послуг приватних лікарів?
Тобто виходить, що ініціатори законопроєкту #2684 спочатку хочуть дати дітям 14+ доступ до невідомого кола медичних послуг, а потім вже визначити до яких саме. Це найбільша проблема! Адже в Україні може виникнути ситуація типу програми ObamaCare в США, яка в деяких планах включала оплачені державою аборти і т.п.
Також законопроєкт #2684 ще може створити проблеми в контексті запровадження поняття “підліток”, адже пропонується, що діти вже з 10 років (!) будуть відірвані від батьківського нагляду в сфері охорони здоров’я. Це пов’язано з тим, що законопроєкт не уточнює, які саме новації відбудуться відносно дітей 10+ після прийняття цих змін.
Максим Васін, юрист, правозахисник