Свобода вибору чи ярмарок смерті?

Останнім часом довелось чути різні дивакуваті аргументи проти ініціатив суттєво обмежити рекламу цигарок та слабоалкогольних напоїв. Один із них: реклама не впливає на обсяги споживання, а лише допомагає споживачу обрати бренд.

Як не дивно, таке обґрунтування стало основою для рішення Громадської ради при Держкомтелерадіо про недоцільність законодавчого обмеження реклами пива, ухваленому на останньому засіданні від 24 лютого 2012 р.

При цьому вже не останній місяць точиться боротьба окремих парламентарів та громадських активістів із тютюновими лобістами. Останні активно закликають Президента України накласти вето на ухвалений ще у вересні 2011 року Закон № 3778-VI щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів.

Зрозуміло, що телебачення та преса мають комерційний інтерес у демонстрації будь-якої реклами, за яку платять. Виробники цигарок, пива та слабоалкогольних міксів прагнуть досягнути, насамперед, не обізнаності у брендах, а збільшення доходності їх бізнесу. Але якою ціною?

Досвід Великої Британії

Чи дійсно заборона реклами та інші обмеження не впливають на обсяги споживання тютюнової продукції та алкогольних напоїв? Чудова стаття кореспондента з питань здоров’я BBC News проливає світло на це питання.

У 1962 році приблизно 70% чоловіків і 40% жінок у Великобританії палили цигарки (разом – біля 55%). Однак дослідження «Куріння та здоров’я», проведене у цьому ж році Королівським коледжем лікарів, справді привернуло увагу громадськості та політиків на проблему зв’язка між курінням, раком легенів та скороченням віку життя людини.

Відтак, у 1965 році у Великобританії заборонили рекламу цигарок на телебаченні, а в 1971 році на пачках з’явилися попереджувальні написи про шкоду здоров’ю. Через 50 років ситуація змінилася докорінно – курцями нині є 21% чоловіків і жінок. “Курці, які раніше складали більшість, тепер опинилися серед аутсайдерів”, – зазначає автор статті Домінік Х’юс.

Більш того, починаючи з наступного місяця, тютюнові вироби заборонять виставляти на загальний огляд у великих супермаркетах Великобританії.

Досвід Австралії

Вже зараз в Австралії діє одні з найбільш “жорстких” законів у світі щодо реклами та споживання тютюнових виробів. Зокрема, мова йде про підвищення цін на тютюнову продукцію, заборону палити у громадських місцях, барах, ресторанах, кафе, а також введення штрафних санкцій за продаж цигарок підліткам. Будь-яка реклама тютюну заборонена на телебачення і радіо, в журналах і газетах, а також на спортивних змаганнях. Австралійські підприємці не тільки позбавлені можливості рекламувати тютюнові вироби, а й виставляти їх на вітринах і прилавках магазинів.

Окрім цього, починаючи з 1 липня 2012 року, всі упаковки цигарок будуть позбавлені товарних знаків виробників і знайдуть непривабливий зеленувато-коричневий колір. І ось чому.

Як заявила федеральний міністр охорони здоров’я Нікола Роксон, австралійський уряд сподівається знизити число курців на 10% до 2018 року. “За останнє десятиліття кинули палити близько 40% населення Австралії, – підкреслила пані Роксон. – Багато в чому це заслуга уряду, який робить все можливе, щоб відбити охоту до паління як у завзятих курців, так і у молоді”.

Як зазначає BBC News, куріння в Австралії неухильно падає з середини 1970-х років, коли вперше були введені обмеження на рекламу тютюнових виробів. На даний момент лише біля 19% австралійців називають себе курцями.

Статистика по Україні

Вікіпедія підказує, що в Україні:

  • щоденно курить 45% дорослих чоловіків і 9% дорослих жінок;
  • серед молоді курить 45% юнаків і 35% дівчат;
  • щорічно до числа курців долучаються не менш 100 000 українців;
  • кожен четвертий підліток в Україні викурює першу сигарету у віці 10 років;
  • Україна є другою країною у світі (після Чилі), де у віці 13-15 років курять більш 30 % юнаків і дівчат;
  • Україна займає ІІ місце за кількістю викурених цигарок на одного громадянина (на кожного українця припадає понад 2500 сигарет — майже 7 щоденно);
  • розрахунки Всесвітнього банку свідчать про те, що економічні збитки України від тютюну складають близько 2 мільярдів доларів щорічно;
  • за офіційною статистикою в Україні щороку від хвороб пов’язаних з курінням помирає 120 тисяч чоловік.

Висновки очевидні

На згаданому засіданні Громадської ради при Держкомтелерадіо зі свого боку я зауважив: якщо замовники реклами цигарок та алкогольних напоїв вважають, що вона не впливає на обсяги споживання їх продукції, то нехай відмовляться від такого “малоефективного” засобу популяризації.

Але ж ні – не відмовляються! Та ще й міцно вчепилися у можливість і надалі промивати мізки дітям та молоді, спонсоруючи спортивні заходи, змішуючи пиво і соки у яскравих мюзиклах та перетворивши каси супермаркетів на ярмарок смерті. Але це треба зупинити!

Підпишіться на оновлення блогу:

Теґи: